Action Learning brengt nieuwe inzichten en positieve resultaten bij Repair Care
Een gamechanger. Dat is volgens Jos van den Berg Action Learning.
Een manier van denken en samenwerken waarmee hij een aantal jaren geleden kennis heeft gemaakt en niet alleen gebruikt in zijn werk als directeur-eigenaar van Repair Care, maar in zijn hele persoonlijkheid heeft geïntegreerd. “Ze zeggen dat ik 180 graden ben omgedraaid en dat vind ik fantastisch.”
Nu Action Learning zich nu door de hele organisatie verspreidt, worden de gevolgen goed zichtbaar.
Wie aan een van de 75 medewerkers van Repair Care International B.V. in Waalwijk vraagt hoe Action Learning het werk heeft beïnvloed, kan een positief antwoord verwachten. Van de directeur-eigenaar tot de medewerker die zelfs nog aan zijn eerste werkdag moet beginnen, de werkwijze is in alle lagen van de internationale onderneming doorgedrongen. Voor de ontwikkelaar en verkoper van houtreparatieproducten zijn de gevolgen hiervan op de werkvloer voelbaar, maar die verandering heeft niet van de ene op de andere dag plaatsgevonden.
Coachen in plaats van aansturen
Het is 2018 als Jos van den Berg het managementteam van Repair Care vraagt om drie doelstellingen te noemen waarmee hijzelf als leidinggevende aan de slag moet gaan. Daar hoefde het MT niet lang over na te denken. Ze kwamen met twee zakelijke doelstellingen, maar de derde was de verrassendste: ga een cursus coaching volgen, vertel wat je hebt geleerd en pas dat op ons toe zodat je ons steeds meer gaat coachen in plaats van aansturen.
Jos van den Berg, sinds 2012 eigenaar van Repair Care, schrok daarvan. Niet omdat hij door dit verzoek het idee kreeg dat hij iets niet goed deed, maar omdat hij dacht dat een cursus coaching niets voor hem is. “Ik schrok van deze doelstelling omdat ik dacht dat mijn karakter daar helemaal niet geschikt voor was. Ik ben knalrood, ik heb echt heel weinig geduld. Dus toen ik dat te horen kreeg, zei ik tegen de betreffende MT-leden: Kan ik dat wel? Zien jullie mij dat doen? En tot mijn grote verbazing zeiden ze, ‘ja, dat zien wij jou doen, maar daar moet je wel begeleiding bij krijgen’.”
Die begeleiding vond Jos bij Twan Paes, directeur Action Learning bij WIAL Nederland, al ging daar een uitgebreide zoektocht naar cursussen aan vooraf. “Ik heb alle mogelijkheden gezien en besproken en zo kwam ik bij Twan terecht. Er was een connectie, dus ik heb het hele pakket dat WIAL aanbiedt gevolgd en gedaan”, zegt Jos die zich aangesproken voelt door het idee achter Action Learning. “De basisprincipes spreken me aan, het idee van bovenstroom-onderstroom, ratio-emotie. Wat beweegt een mens, hoe maak je verbinding en dit alles verbonden met praktische toepassingen. Het leren, het doen en daar in de sessies actief mee aan de slag gaan. Dat sprak mij aan omdat je dan ziet wat je wel kunt en wat je niet kunt. Tot mijn grote schrik”, zegt Jos, die graag vertelt waarvan hij zo schrok. “Dat was bij een oefening en ik moest trainen met het stellen van open vragen zonder mening. Twan zag mij bezig en zei toen: ‘stop even Jos, wat ben jij aan het doen?’ Ik zei ‘ik meen dat ik open vragen aan het stellen ben’. Hij vroeg het nog een keer en ik antwoordde ‘dat ik eigenlijk alleen maar vanuit mijn eigen ik bezig was en aan het zenden was en proberen de boel hier te manipuleren’. Twan antwoordde dat dit het antwoord was dat hij verwacht had en de groep bevestigde dat. Dan word je in feite plat gezegd net boven de enkels afgemaaid en kun je opnieuw beginnen of het beter proberen te doen. Op dat moment besef je dat je een beginneling bent. En helemaal bij de basis moet beginnen.”
“Je gaat inzien dat het stellen van open vragen, de interesse in anderen en datgene wat je hebt geleerd je veel verder kan brengen in het leven. Het is voor mij een eyeopener, een game changer, ik ben volledig van zenden naar ontvangen gegaan.”
Dat deed Jos van den Berg en hij liet geen mogelijkheid onbenut om Action Learning volledig onder de knie te krijgen. Hij nam de theorie tot zich en voerde dit uit in de praktijk, volgde zes teamsessies van een dag, bracht Action Learning sessies naar zijn eigen organisatie en schreef een eindrapportage. Door dit alles heeft Jos veel geleerd. “Je gaat inzien dat het stellen van open vragen, de interesse in anderen en datgene wat je hebt geleerd je veel verder kan brengen in het leven. Het is voor mij een eyeopener, een game changer, ik ben volledig van zenden naar ontvangen gegaan.”
Een duidelijk verschil
Dat Jos een training Action Learning heeft gevolgd, merkt hij niet alleen zelf, maar ook zijn omgeving is het niet ontgaan. Waar hij bij vrienden bekendstaat om zijn waterval van woorden, is Jos nu degene die meer luistert dan hij vertelt. “Dan zegt een vriendin hoe leuk het gesprek was dat we hebben gevoerd of een specialist zei dat hij me dingen vertelde die hij eigenlijk niet mocht zeggen. Door geschikte vragen te stellen, worden mensen gestimuleerd om te vertellen, zelfs over hun diepste gevoelens.”
Op de werkvloer is het verschil heel duidelijk en dat laten ze ook weten. “Ze zeggen Jos is heel anders, hij is 180 graden omgedraaid”, en dat hoort hij graag. “Ik vind het fantastisch. Het feit dat je niet meer stuurt, maar volgt en door goed te volgen toch invloed hebt op wat er gebeurt, dat is iets bizars, iets wat je niet kent. Je bent bekend met aansturen en hiërarchie, want dat was de treadmill waarin je liep.”
Zetten we de Jos van nu naast de Jos van tien jaar geleden, dan zien degenen die hem al langer kennen een andere man. “Ik was anders. Ik was echt de directeur, iemand om een beetje op te letten want de directeur was nogal een dominante man. Het was veel meer op aansturen gericht. Nu heerst hier een heel andere sfeer, een andere cultuur. Medewerkers voelen zich heel erg vrij. Ik zeg altijd dat als een directeur binnenkomt en de gesprekken gaan gewoon door, dan heb je het goed voor elkaar. De gesprekken gaan nu gewoon door als ik binnenkom. Waar ze het ook over hebben.”
Niet top-down, maar voor iedereen
Het mooie resultaat dat Jos van den Berg bereikte dankzij Action Learning heeft ertoe geleid dat het zich nu verspreidt binnen de hele organisatie. Het management team heeft de sessies gevolgd en alle MT-leden willen een volleerd mentor worden of zijn dat al. Voor alle 75 medewerkers worden Action-Learning sessies georganiseerd waarvoor ze zelf een probleem definiëren. “Iedereen die bij Repair Care werkt is vrij om mee te doen. Het is niet top-down, beginnend bij het management maar als we iets goeds vinden, dan mag iedereen het doen. De hele organisatie is er dus mee bezig.”
Nu steeds meer medewerkers van Repair Care de werkwijze van Action Learning omarmen, is de vraag of de sfeer binnen het bedrijf is verbeterd. “Ja”, zegt Jos van den Berg volmondig. “Niet alleen door mij, maar door het management team en door wat we met de hele organisatie hebben bewerkstelligd. Dat is dat we elkaar steeds meer weten te vinden en steeds meer luisteren naar elkaar in plaats te zeggen ‘zo moet het’.”
Medewerkers, al noemt Jos van den Berg ze liever collega’s, zijn gelukkig in hun werk. Uit het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek gaven zij Repair Care een score van ruim boven de acht. Dat betekent echter niet dat het doel bereikt is. “We zijn heel ver, maar het kan altijd beter. De feedback die gericht is op vragen stellen, daar moeten we echt beter in worden. Alle projectteams moeten dit beter gaan doen. Een tien procent vindt het moeilijk om feedback te krijgen en te geven.”
Nu Action Learning bij Repair Care gemeengoed is geworden, wordt ook van nieuwe medewerkers verwacht dat ze hiermee om kunnen gaan. Het is zelfs een vast onderdeel van de selectieprocedure. Jos van den Berg: “Ze gaan gelijk allemaal de mallemolen door. Sterker nog, we selecteren bij de voordeur op basis van deze kwaliteiten. Tijdens gesprekken met directe collega’s, leidinggevenden en HR worden de vragen zo gesteld dat blijkt of iemand zich kan ontwikkelen en hoe empathisch en flexibel van geest hij of zij is. Voor ons is dit minstens zo belangrijk als opleiding en werkervaring. We nemen liever de persoon aan die zich kan ontwikkelen dan de persoon die twintig jaar ervaring heeft. Daar hebben we meestal minder interesse in, want de mens die wil leren kan veel.”
Nu Jos van den Berg alle facetten van Action Learning beheerst, betekent dat niet dat het werk er nu op zit. Wat hem betreft zal dat ook nooit zo zijn. “Action Learning is voor mijn leven heel goed, maar ik heb zelf niet het idee dat ik er ben. Ik moet elke dag mijn best doen. Men zegt wel eens dat ik het weer los laat als ik heel enthousiast over iets word, dan ga ik praten en niet meer luisteren”, zegt Jos, die dit nog eens bevestigt door het enthousiaste verhaal dat hij zojuist over Action Learning heeft verteld.