Samenwerken is een vak
en zorgt voor binding in corona tijd
Eilandjes, gebrek aan communicatie, niet weten bij wie je moet zijn en waar doe ik het eigenlijk allemaal voor.
Dit zijn slechts enkele statements die wij dagelijks van teamleden te horen krijgen en die zij duiden als probleem.
Met het WIAL Team Performance Proces helpen we jou en jouw teamleden verandering, verbetering en verbinding met mens en organisatie in jouw eigen werk al tijdens de opleiding te realiseren.
Daarbij komt onder meer aan de orde: wat is de bijdrage van ons team aan het grotere geheel? Komen de echte problemen op tafel en weten we de juiste oplossingen te bedenken en te implementeren? Zijn deze afgestemd met andere teams? Wat doet dit met mij? Hoe ontdekken we dit en hoe houden we dit proces levend in bijvoorbeeld een tijd van verandering en op afstand werken?
Het hebben van een doel en de impact hiervan begrijpen op het hogere team- en organisatie doel is een randvoorwaarde voor mensen om betekenis van hun inbreng te kunnen gaan voelen. En het ervaren van betekenisvol werk is weer de basis om te voorkomen dat mensen van hun werk vervreemden en dat teameigenaarschap kan ontstaan. Teameigenaarschap heeft een directe relatie met werkgeluk, verzuim en resultaat.
De mate en snelheid waarin we teameigenaarschap realiseren, is voor een groot deel afhankelijk van hoe we met elkaar omgaan en de aandacht die we met elkaar hebben in de onderstroom.
Samenwerken is een vak! En vraagt om oneindige aandacht en samen leren in actie.
Met de Team Performance Loop en het Action Learning Team Performance Proces creëert WIAL de randvoorwaarden hiervoor en bouwt tegelijkertijd aan betere samenwerking, aan het maken van relevante keuzes, aan het realiseren van implementatie en aan het vergroten van team performance.
De zes elementen van de Team Performance Loop staan niet los van elkaar, het is een communicerend vat. Veiligheid is nodig om het vertrouwen te hebben iets persoonlijks of je mening uit te spreken zonder dat je het gevoel hebt dat je hierover subjectief wordt afgerekend. Maar te veel binding met elkaar kan weer leiden tot schijnveiligheid. We vinden elkaar zo aardig dat ik liever niet zeg dat je het werk in mijn ogen niet goed doet. Daardoor krijgt het aanspreken, vragen stellen en reflecteren ook een andere waarde. De Team Performance Loop is de basis voor succesvol samenwerken en relevante doelen realiseren. Door bewust met elkaar samen te werken in het Action learning Team Performance Proces, borgen we dat de Team Performance Loop duurzaam haar waarde behoudt.
Eenvoudig vooruit met Action Learning
“Action Learning is een krachtig hulpmiddel voor het ontdekken en oplossen van echte problemen met de verbazingwekkende kracht om tegelijkertijd succesvolle leiders, teams en organisaties te bouwen.
Prof. Dr. Michael Marquardt, de alom geprezen opvolger van de grounded father of Action learning Prof. Dr. Reg Revans, beschrijft in een van zijn boeken ‘Action Learning in Action’ de zes essentiële elementen van effectieve action learning en de impact daarvan op action learning programma’s, change management en het vergroot je team performance.
Het betreft hier de zes elementen: complex probleem, groep, vragen, actie, leren en coach. Het belang van diversiteit stijgt uit boven het belang van deskundigheid. Een action learning coach is belangrijk om het proces te begeleiden. Het blijkt dat kokerdenken een belangrijke factor is om de dingen te blijven doen zoals deze altijd al gedaan werden. Action Learning bereikt dat vernieuwing van de echte werkelijke problemen kan plaatsvinden. Een continue getrainde teamvaardigheid om samen te werken rondom het probleem, maakt teams succesvol. Het team is bij iedere verandering in de omgeving getraind om een nieuwe eerste stap te doen, om het echte probleem op te lossen.
Tijdens het bouwen van action learning teams gebruikt Team WIAL NL het action learning proces om de teamleden de vaardigheid te laten ontwikkelen zonder oordeel en oplossingen het probleem, uitdaging en de externe omgeving tegemoet te treden. Action Learning traint teamleden tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen zonder dat de rem van kennis, ervaring en hiërarchie de verbinding tussen het bestaansdoel van de organisatie, de prioritering van acties van het individu en wat de externe omgeving doet aanzet. De verbinding van de teaminspanningen wordt een tweede natuur om eerst te ontdekken wat de echte probleem en uitdaging zijn. Hierdoor neemt de impact van in te zetten middelen en acties toe.
Twan Paes MBA MALC, Directeur Action Learning, WIAL
Wil je hier meer of te weten komen bel dan 0629495122 of mail klik hier.
WIAL: het belang van verbinding tussen bovenstroom en onderstroom in het vergroten van je team performance
“In zowel de Team Performance Loop als in de zes componenten van Action Learning neemt ‘vragen stellen’ een prominente plaats in. Het echte probleem ontdekken is een vaardigheid die begint bij vragen stellen en doorvragen zonder oordeel en oplossing, waarbij je in staat bent als teamlid te spelen met convergeren en divergeren in zowel één op één situaties als in groepsverband.
Als de mens een zwakke schakel vormt, zien wij van Team WIAL NL dat teamleden liever zien wat ze willen zien en liever horen wat ze willen horen omdat het beter uitkomt. Wij zien dat extraverte personen in de praktijk meer invloed kunnen hebben op meningen en feiten in de besluitvorming dan introverte personen. Wij van team WIAL NL zien dat hiërarchie en expert status met zich mee kan brengen dat mensen mogelijk essentiële informatie, bewust of onbewust, niet delen.
Action Learning Teams vormen de verbindende factor tussen de bovenstroom (als feiten en waarneembaar) en onderstroom (als morele principes en emotie gestuurd). Hierdoor gaan teams steeds beter functioneren, neemt het gevoel van eigenwaarde toe en neemt stress en verzuim af. Goed functionerende action learning teams voegen betekenis toe op bewust en onbewust niveau. Mogelijke bovenstroom en onderstroom van echte problemen worden besproken.
TEAM WIAL NL gunt teamleden de tijd om zich Action Learning eigen te maken Wij gunnen teams om aan een omgeving te bouwen waarin het veilig is om echt in gesprek te gaan met elkaar. Hierdoor vergroot je team performance, team coherente en teams die werken vanuit betekenis geven.
Dr. drs. ir. Christoph Maria Ravelsoot CALC, Directeur Action Research, WIAL Nederland
Wil je hier meer of te weten komen bel dan 0616910660 of mail klik hier.
Motivation is fuel for your action learning team
We develop purpose!
voor teamend Nederland