Wat is Action Learning?

Action Learning is leren en werken zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.

    Action Learning is een krachtige en bewezen methodiek die leren en doen combineert om complexe problemen duurzaam op te lossen.

    Deze aanpak draait om het stellen van nieuwsgierige vragen in plaats van direct antwoorden te geven.

    Hierdoor worden teamleden gestimuleerd om kritisch te denken, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor acties en resultaten.

    Een Action Learning-traject begint met een vraagstuk of concreet probleem dat door een team wordt aangepakt. Onder begeleiding van een gecertificeerde Action Learning TeamCoach werkt het team gestructureerd aan oplossingen.

    Het proces bestaat uit vier belangrijke elementen:

    1. Vragen stellen en reflecteren
    2. Actie ondernemen
    3. Teamontwikkeling
    4. Coaching

    Door deze aanpak ontstaat een unieke combinatie van probleemoplossing en persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling. Action Learning versterkt niet alleen het team, maar heeft ook blijvende impact op de organisatie.

    Bij WIAL Nederland gebruiken we deze methodiek om teams te helpen excelleren en organisaties naar een hoger niveau te tillen.

        Leren blijft in de organisatie

        Onderzoek toont aan dat tot 5% van de teamleden 20 tot 25% van het werk verrichten en dat organisaties consultants inhuren om kennis de organisatie in te brengen.

        Met Action Learning gaat elk individu in het team gehoord worden en meer aan het team bijdragen. Er ontstaat een cultuur waarin leren van en met elkaar de normaalste zaak van de wereld is.

        Het team wordt expert in het oplossen
        van complexe problemen

        Onderzoek toont aan dat de conditionering in een team veelal leidt tot een directe actiestand op een symptoom. Het echte probleem wordt daardoor niet opgelost! Vaak ingegeven door slechts een deel van de teamleden en gebaseerd op bijvoorbeeld ‘misplaatste’ hiërarchie, expertise en aannames.

        Met Action Learning leren zowel de individuen als het team te ontdekken of er sprake is van een probleem of een complex probleem. Bij een probleem kan het team meteen acties uitdenken en doen. In geval van een complex probleem leert het team eerst te vertragen om het beter te leren begrijpen, tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen en tijdens de implementatie te leren en te verbeteren.   

        Exponentiële groei van verbinding
        tussen mensen en doel

        Onderzoek toont aan dat 80% van de teams niet voldoet aan de verwachtingen! Symptomen waaraan je dit kan herkennen zijn bijvoorbeeld langs elkaar heen werken, gedoe en sociaal luieren!

        Met Action Learning draait het om de mate van samenwerken! Randvoorwaarde hierbij is team psychologische veiligheid. Wetenschap heeft laten zien dat vragen stellen leidt tot een betere verbinding tussen mensen. En dat hiermee team psychologische veiligheid groeit, omdat ik mij meer gehoord voel. Dit heeft een positief effect op mijn betrokkenheid met mijn collega en met het teamdoel. De structuur van Acton Learning borgt dit proces.

        Enorme toename van
        het innovatieve vermogen

        Onderzoek toont aan dat 66% van de teams het niet lukt om betere ideeën te verzinnen en betere besluiten te nemen dan het beste teamlid alleen zou kunnen doen!

        Met Action Learning wordt de wijsheid uit het team gehaald. Waardoor het echte probleem ontdekt wordt en op basis hiervan het team nieuwe oplossingsrichtingen gaat ontdekken. Met de Action Learning Consent besluitvorming gaan de teamleden ervaren dat besluitvorming beter, sneller en gedragen wordt. De structuur van Acton Learning borgt dit proces.

        Excellerende teams

        Onderzoek toont aan dat werken in teams leidt tot een gemiddeld rendementsverlies van 25%. Naarmate de teams groter worden loopt dit zelfs op tot 75% rendementsverlies! 

        Met Action Leaerning daarentegen groeit de samenwerking en team psychologische veiligheid. Een Action Learning team beheerst de dynamiek van de zes elementen van de Team Performance Loop: doel, binding, veiligheid, aanspreken, vragen stellen en reflectie. Hierdoor worden fouten, onzekerheid en onbekendheid bespreekbaar. Een randvoorwaarde om een lerend team en een lerende organisatie te zijn. Bovendien laat onderzoek zien dat sociaal luieren afneemt naar mate de teams kleiner worden. Dit is een van de redenen dat een action learning team vier tot acht mensen kent. Bovendien kent een Action Learning Team naast de rol van probleeminbrenger en deelnemer ook de rol van observator en action learning teamcoach. Hierdoor is oneindig leren en verbeteren mogelijk en kan rendementsverlies worden voorkomen.

         

        Leren blijft in de organisatie

        Onderzoek toont aan dat tot 5% van de teamleden 20 tot 25% van het werk verrichten en dat organisaties consultants inhuren om kennis de organisatie in te brengen.

        Met Action Learning gaat elk individu in het team gehoord worden en meer aan het team bijdragen. Er ontstaat een cultuur waarin leren van en met elkaar de normaalste zaak van de wereld is.

        Het team wordt expert in het oplossen
        van complexe problemen

        Onderzoek toont aan dat de conditionering in een team veelal leidt tot een directe actiestand op een symptoom. Het echte probleem wordt daardoor niet opgelost! Vaak ingegeven door slechts een deel van de teamleden en gebaseerd op bijvoorbeeld ‘misplaatste’ hiërarchie, expertise en aannames.

        Met Action Learning leren zowel de individuen als het team te ontdekken of er sprake is van een probleem of een complex probleem. Bij een probleem kan het team meteen acties uitdenken en doen. In geval van een complex probleem leert het team eerst te vertragen om het beter te leren begrijpen, tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen en tijdens de implementatie te leren en te verbeteren.

        Exponentiële groei van verbinding
        tussen mensen en doel

        Onderzoek toont aan dat 80% van de teams niet voldoet aan de verwachtingen! Symptomen waaraan je dit kan herkennen zijn bijvoorbeeld langs elkaar heen werken, gedoe en sociaal luieren!

        Met Action Learning draait het om de mate van samenwerken! Randvoorwaarde hierbij is team psychologische veiligheid. Wetenschap heeft laten zien dat vragen stellen leidt tot een betere verbinding tussen mensen. En dat hiermee team psychologische veiligheid groeit, omdat ik mij meer gehoord voel. Dit heeft een positief effect op mijn betrokkenheid met mijn collega en met het teamdoel. De structuur van Acton Learning borgt dit proces.

        Enorme toename van
        het innovatieve vermogen

        Onderzoek toont aan dat 66% van de teams het niet lukt om betere ideeën te verzinnen en betere besluiten te nemen dan het beste teamlid alleen zou kunnen doen!

        Met Action Learning wordt de wijsheid uit het team gehaald. Waardoor het echte probleem ontdekt wordt en op basis hiervan het team nieuwe oplossingsrichtingen gaat ontdekken. Met de Action Learning Consent besluitvorming gaan de teamleden ervaren dat besluitvorming beter, sneller en gedragen wordt. De structuur van Acton Learning borgt dit proces.

        Excellerende teams

        Onderzoek toont aan dat werken in teams leidt tot een gemiddeld rendementsverlies van 25%. Naarmate de teams groter worden loopt dit zelfs op tot 75% rendementsverlies! 

        Met Action Learningdaarentegen groeit de samenwerking en psychologische veiligheid. Een ActieLeren team beheerst de dynamiek van de zes elementen van de Team Performance Loop: doel, binding, veiligheid, aanspreken, vragen stellen en reflectie. Hierdoor worden fouten, onzekerheid en onbekendheid bespreekbaar. Een randvoorwaarde om een lerend team en een lerende organisatie te zijn. Bovendien laat onderzoek zien dat sociaal luieren afneemt naar mate de teams kleiner worden. Dit is een van de redenen dat een action learning team zes tot acht mensen kent. Bovendien kent een Action Learning Team naast de rol van probleeminbrenger en deelnemer ook de rol van observator en action learning teamcoach. Hierdoor is oneindig leren en verbeteren mogelijk en kan rendementsverlies worden voorkomen.

         

        Over de kracht van Action Learning bij het transformeren van teams en organisaties

        Triple certificering

        WIAL Nederland Certified Action Learning Coach

        WIAL is een ICF-geaccrediteerde trainingsprovider en de WIAL CALC-certificering is een geaccrediteerd ICF CCE-programma.

        Het schoolleidersregister heeft het WIAL leiderschapsprogramma ECALC (Certified Action Learning Coach) met ID nummer 490754 geaccrediteerd met 95% herregistratiewaarde.

        Elke deelnemer aan de CALC opleiding ontvangt een Certificaat van deelname met studiepunten. Na het succesvol afronden van de CALC opleiding ontvangt deelnemer een internationale CALC certificering en een CALC badge

        Een aantal relaties over de voordelen
        van WIAL voor hun organisatie

        Bea Grimberg

        Mieke Donders

        Programma manager Gemeente Utrecht

        “De kracht van Action Learning is dat het reflectieve denkproces zorgt dat statements geen plek krijgen in het proces.

        Doordat iedereen zich nieuwsgierig opstelt vanuit een grondhouding dat het ‘ons probleem’ is dat we alleen maar in samenwerking kunnen oplossen, ontstaat een gezamenlijke inzet.”

        Jose Koreman

        Caro van Haren

        Marketing manager Bol Adviseurs

        “Je leert op een andere manier de dialoog aan te gaan en een gesprek naar diepgang te leiden, tot het echte probleem. Je gaat daardoor de complexe zaken oplossen en niet de symptomen.“

        Christian Adriaans

        Geschäfstsführer Adriaans & Laufhoff GmBH

        “Door de inzet van Action Learning waren we in staat achter de symptomen te kijken.

        Niet de oplossing werd gepresenteerd, maar de juiste vragen werden gesteld om het probleem helder te zien.

        Daarna lag de oplossing voor de hand en kon in zeer korte tijd worden uitgevoerd.”

        Maak een
        afspraak

        Volg een
        Action Learning event

        Volg een gratis
        Action Learning sessie

        Benieuwd naar wat WIAL voor jou kan betekenen?