Wat is action learning?
Action Learning lost de echte problemen op, cultiveert productieve teams en ontwikkelt persoonlijk leiderschap in realtime.
Action Learning lost de echte problemen op, cultiveert productieve teams en ontwikkelt persoonlijk leiderschap in realtime.
Action Learning is een proces waarbij een bestaand of tijdelijk team werkt aan echte problemen; Waarbij het team actie onderneemt en leert als individu, als team en als organisatie. Het helpt organisaties creatieve, flexibele en succesvolle strategieën te ontwikkelen voor urgente problemen.
Met Action Learning lost het team problemen op en ontwikkelt het persoonlijk leiderschapsvaardigheden tegelijkertijd. Dit komt door de eenvoudige regels die deelnemers dwingen om kritisch na te denken en samen te werken.
Action Learning is bijzonder effectief voor het oplossen van complexe problemen die onoplosbaar lijken. Het verheft de normen, de samenwerking, de creativiteit en de moed van groepen.
De Action Learning Team Coach helpt teamleden bij het reflecteren op de voortgang van hun groepsfunctioneren. En niet bij het oplossen van problemen.
Op deze manier worden action learning-deelnemers effectieve leiders terwijl ze moeilijke problemen oplossen.
Het probleem moet urgent en significant zijn en de verantwoordelijkheid van het team om op te lossen.
Het Action Learning team bestaat idealiter uit 4-8 personen. Het kan zowel een bestaand als tijdelijk team zijn.
Action Learning teams pakken problemen aan door middel van een proces van oordeelloos luisteren, het stellen van vragen, doorvragen en reflecteren om de exacte aard van het probleem te verduidelijken. Actie wordt ondernomen na reflectie en het identificeren van mogelijke oplossingen. Vragen bouwen groepsdialoog en samenhang op, waardoor innovatief en systeemdenken wordt gegenereerd.
Action Learning vereist dat de groep in staat is om actie te ondernemen op het probleem waar het aan werkt. Als de groep alleen aanbevelingen doet, verliest het zijn energie, creativiteit en betrokkenheid.
Het oplossen van een organisatieprobleem biedt onmiddellijke, korte termijn voordelen voor het bedrijf. De grotere strategische waarde op langere termijn voor de organisatie is het leren dat elk teamlid en het team als geheel heeft opgedaan. Evenals de toepassing van het leren in de hele organisatie.
De Action Learning Team Coach helpt de teamleden na te denken over zowel wat ze leren als hoe ze problemen oplossen. De coach stelt groepsleden in staat om na te denken over hoe ze luisteren. Vervolgens herkaderen ze het probleem en geven ze feedback over hoe het team plant en samenwerkt.
De Action Learning Team Coach helpt het team ook om zich te concentreren op wat ze moeilijk vinden, welke processen ze gebruiken en de implicaties van deze processen op wat ze bereiken. Met deze informatie kunnen teams groeien en meer samenhang krijgen.
Het resultaat van action learning is:
Wat is impact van action learning?
Prof dr. Michael Marquardt legt uit wat Action Learning is, hoe het toegepast wordt en wat de impact van action learning op organisaties en haar mensen is.
De grounded father of action learning, Prof, dr. Reg Revans, was de mentor van Michael Marquardt. In 2005 heeft Michael Marquardt het gedachtegoed van Reg Revans ondergebracht in de stichting World Institute for Action Learning (WIAL).
Howerd He, Assistent Vice President, Aviva-Cofco Life Insurance
Action Learning werkt omdat het geïntegreerd is in het werkklimaat van alle dag. Het werkt voor iedereen van olympisch medaille houder, strandtent eigenaar, bestuur van industrieel bedrijf, scrum team leden en ga zo maar door. Diversiteit ten top!
In elk formeel en informeel werkoverleg worden kansen, uitdagingen en problemen aan de orde gesteld.
Met Action Learning is het team in staat in enkele minuten de inbrenger hiervan te prikkelen zijn gedachte verder te vormen. Samen gaan de inbrenger en teamleden de context verder leren begrijpen. Als team maken we dan de keuze wat de impact kan zijn en hoe hiermee verder te gaan. Is het een puzzel dan is de vraag welke oplossingen zijn mogelijk en wie neemt actie en hoe koppel je terug.
Is het een complex probleem? Dan is de vraag wanneer we dit met elkaar verder gaan onderzoeken en wie hebben we daarbij nodig. De vorm hierbij is de action learning methode, een eenvoudig script om samen in een teamdialoog het echte probleem te ontdekken.
Op deze manier ontdek je de impact van action learning!
David Record, Managing Director, Lyreco
Het Action Learning Team ontwikkelt een werkklimaat waarin de teamleden ook hun fouten, onzekerheid en onwetendheid bespreekbaar maken. Om van en met elkaar te leren en maximaal te streven de ambities succesvol te realiseren.
Een Action Learning Team beheerst de dynamiek van en tussen doel, binding, psychologische veiligheid, aanspreken, vragen stellen en reflectie.
Zo ontstaat een High Performing Action Learning Team!
Albert Einstein
De Action Learning Team Coach bemoeit zich niet met de inhoud, maar geeft sturing aan het action learning proces. De Teamleden zelf zijn inhoudelijk verantwoordelijk en nemen het initiatief in de teamdialoog.
De coach leert de teamleden bijvoorbeeld vertragen in plaats van direct in de actiestand te komen. En om de bovenstroom en onderstroom te verbinden. Alles staat in het teken de teamleden te ondersteunen in hun leiderschapsvaardigheden van Complex problem solving, Organizational Learning, High performing teams, Leadership development en Community impact.
Hierdoor ondersteunt de Action Learning Team Coach de teamleden te groeien in hun leiderschapsvaardigheden, in het team leren en in het juiste teamgedrag. Zo groeit impact van action learning.
De Action Learning Coach intervenieert als er een leermoment is. Het leermoment kan bijvoorbeeld zijn dat er te vroeg in het proces al aannames, stellingen en oplossingen de overhand krijgen, terwijl het echte probleem nog niet duidelijk is.
Een leermoment kan ook zijn:
het stellen van open vragen in plaats van gesloten vragen;
de balans zoeken tussen divergerende en convergerende vragen;
het wel of niet doorvragen op wat deelnemers eerder hebben gezegd;
het maken van impact op besluitvorming en uiteindelijke oplossingsrichtingen;
hoe kom je van interventie naar een teamdialoog.
Maar een leermoment kan zeker ook zijn dat er onvoldoende teamdialoog ontstaat en derhalve het gesprek niet het niveau van interventie van groep richting individu kan ontstijgen.
De Teamleden en de action learning coach hebben beide een rol te zorgen
dat de teamleden oog hebben voor mensen die meer tijd nodig hebben om de impact van acties te beoordelen;
dat verbanden niet te vroeg worden platgeslagen omdat het al eerder is geprobeerd en toch niet werkt;
dat niet alleen geredeneerd wordt vanuit intern teambelang, maar zeker ook team overstijgende informatie en belang als ook informatie en impact van buiten de organisatie wordt gewogen.
Het ultieme doel van de Action Learning Coach is dat de teamleden zelf zien en voelen wat er gebeurt in het teamproces, dit bespreekbaar maken en elkaar hierop gaan aanspreken en coachen. De Action Learning Coach zal situationeel bepalen hoe vaak en met welke timing leerkansen ter sprake wordt gebracht.
Prof. Dr. Reg Revans, the grounded father of action learning, heeft als kind inzichten van zijn vader meegekregen die op latere leeftijd zijn impact niet hebben gemist. Zijn vader was als onderzoeker naar de oorzaak van de gezonken Titanic tot een belangrijke conclusie gekomen: planners en bouwers hadden vooraf al zorgen over de veiligheid, maar omdat geen enkele andere expert er vragen over stelden deden ze het zelf ook niet. Zij wilde niet dom overkomen! Het resultaat kennen we allemaal: de Titanic is gezonken.
In een latere fase kreeg Reg Revans de mogelijkheid om in dialoog te zijn met tien Nobelprijs winnaars waaronder Albert Einstein. Zij hebben allen invloed gehad op het ontstaan en groei van de action learning methode. De gevleugelde uitspraak van Einstein is nog steeds een belangrijk uitgangspunt van Action Learning: “Als je denkt een probleem te begrijpen, zorg er dan voor dat je jezelf niet bedriegt”.
Action learning ontwikkelt zich voor het eerst in de periode 1930-1970. Reg Revans experimenteerde met eerste prototype action learning programma’s in de koolen mijnen industrie waar zijn teams 30% groei in output lieten zien terwijl de andere teams gelijk bleven.
In 1955 experimenteerde Revans in de gezondheidszorg die kampte met een verminderd aantal zorgprofessionals. Teams bestaande uit een grote diversiteit van verpleegster tot en met arts ontdekte zelf dat het echte probleem was dat verpleegkundigen werden ontmoedigd om vragen te stellen en dus om een beter begrip van hun rol te krijgen. Met alle gevolgen van dien.
Sindsdien heeft Action Learning wereldwijd van Microsoft, Samsung, Dow, GE, Deutsche Bank, Boeing, Sodexho, Novartis, Nokia, Toyota, Amerikaanse ministerie van Landbouw, het Amerikaanse Rode Kruis, de McKay Foundation en het Fairfax County Public School System in Virginia, Siemens, Google, Xbox, Air Asia, Bayer tot en met in Nederland bij organisaties als Clematis Gezondsheidszorg, Helmgras basisscholen, DisGover, Rabobank, Hot Item, Mondriaan ROC, Gemeente Rotterdam, UWV en vele andere organisaties van ZZP, MKB tot multinational haar toegevoegde waarde bewezen.
Ook de World Institute for Action Learning (WIAL) heeft haar ontstaan te danken aan Reg Revans en zijn samenwerking met zijn opvolger Prof. Dr. Michael Marquardt.
Sinds Revans is de formule geëvolueerd naar: Action Learning = P+Q+I+R
P = Programmed knowledge
Q = het stellen van vragen en doorvragen in boven en onderstroom
I = implementatie
R = reflectie op het gehele proces en ontdekkingen
Reg Revans
WIAL is een ICF-geaccrediteerde trainingsprovider en de WIAL CALC-certificering is een geaccrediteerd ICF CCE-programma.
Het schoolleidersregister heeft het leiderschapsprogramma ECALC (Certified Action Learning Coach) gecertificeerd voor mensen werkzaam binnen het onderwijs.
Elke deelnemer aan de CALC opleiding ontvangt een Certificaat van deelname met studiepunten. Na het succesvol afronden van de CALC opleiding ontvangt deelnemer een internationale CALC certificering. Dit geeft het recht om het CALC-badge te voeren (zie hierboven).
De grondlegger van action learning is Professor Dr. Reg Revans, de eerste hoogleraar bedrijfskunde in Engeland.
Revans heeft met action learning de impact van de rol van niet-deskundige in het proces van oplossen van problemen een belangrijke plaats gegeven en daarbij onderscheid gemaakt tussen kennis en wijsheid (ervaring).
De eerste publicaties dateren van voor 1945. Sindsdien is er wereldwijd veel geëxperimenteerd, onderzoek gedaan en vele teams en organisaties geholpen met Action Learning.
Reg Revans was op dit vlak de mentor van Prof. Dr. Michael Marquardt, die in 2005 samen met Prof. Dr. Bea Carson en Prof. Dr. Skip Leonard het gedachtegoed van Reg Revans heeft ondergebracht in de stichting WIAL, met als ambitie nog veel meer mensen en organisaties wereldwijd met action learning te kunnen ondersteunen. En met succes want met de WIAL vertegenwoordiging in dertig landen zijn aanzienlijk meer organisaties geholpen.
Lees meer Over WIAL