Leading with Questions Teamdialoog
Leer samen met jouw (nieuwe) teamleden betere vragen stellen en meer impact maken in teamgesprekken en tegelijkertijd elkaar zakelijk beter begrijpen.
Leading with Questions voor teams
Leer samen met jouw (nieuwe) teamleden betere vragen stellen en meer impact maken in teamgesprekken en tegelijkertijd elkaar zakelijk beter begrijpen.
Locatie
Locatie in onderling overleg
Start date
In onderling overleg
Investment
€ 1.590, – exclusief btw per team
Tijdinvestering
Eén dag
Language
Nederlands, Engels of Duits
Aantal deelnemers
Zes tot en met acht deelnemers met één trainer. Meer deelnemers is mogelijk op aanvraag.
Miscellaneous
Certificate of participation
Leer de juiste vragen stellen
Luisteren en doorvragen zijn vaardigheden die je volgens Covey tot in de perfectie moet beheersen om effectief leiderschap te kunnen tonen!
Het belang hiervan zien wij dagelijks terug in 1 op 1 en teamgesprekken.
Het programma Leading with Questions helpt jou in teamgesprekken te groeien in het oordeelloos stellen van de juiste vragen, echt luisteren, observeren, reflecteren, feedack geven en ontvangen. Tegelijkertijd leer je elkaar zakelijk beter kennen en begrijpen.
Wat levert het programma
Leading with Questions voor TEAMS jou op?
As an individual
-
- You learn to engage in dialogue rather than debate
- You learn to make yourself more audible and visible in the team
- You learn to make the undercurrent discussable in the team
- You learn not to jump into action mode right away, but to help the team discover and understand first
As a TEAM
-
- More bonding occurs among team members
- The real conversation arises
- The undercurrent becomes negotiable
- Reflective ability is increased
- Iedereen wordt gezien en gehoord
- Team en peer to pear coaching groeit (feedback en feed forward)
- Belangrijke stap naar meer gedragen besluitvorming en ontdekken van de echte problemen
Waarom kies je voor het programma
Leading with Questions voor TEAMS?
- NJe leert de achtergrond van standpunten en ideeën van collega's beter kennen
- NHet team maakt een belangrijke stap in het proces naar high performing team worden
- NWerken aan jouw vaardigheden (betere) vragen te stellen in een team
- NCertificaat van deelname
The program
Leer succesvol de juiste vragen te stellen in teamvergaderingen
Dit programma Leading with Questions wordt in één dag uitgevoerd.
Het programma bevat de volgende onderwerpen:
- NSoort vragen en wanneer succesvol in te zetten
- NHumble Inquiry
- NBoven- en onderstroom
- NReflecterend vermogen
- NPersoonlijk leiderschap
- NActiegericht leren (oefenen en leren te gelijk)
- NEcht luisteren
Voor wie is dit programma?
Leading with Questions is voor elk team dat net start, nieuwe mensen in de samenstelling van het team heeft gekregen of al langer samenwerkt. Je wilt het teamoverleg naar een hoger niveau brengen en/of elkaar zakelijk beter leren kennen en begrijpen en/of de samenwerking verbeteren.
Locatie
Locatie in onderling overleg
Start date
In onderling overleg
Investment
€ 1.590, – exclusief btw per team
Tijdinvestering
Eén dag
Language
Nederlands, Engels of Duits
Aantal deelnemers
Zes tot en met acht deelnemers met één trainer. Meer deelnemers is mogelijk op aanvraag.
Miscellaneous
Certificate of participation
Samen leren en werken
Tijdens het programma Leading with Questions Teamdialoog maak je kennis met de basisprincipes van actiegericht leren, de rode draad door alle WIAL Nederland programma’s. Het zorgt ervoor dat je als team echt naar elkaar luistert, de context leert begrijpen, het echte gesprek voert en werkt aan het reflecterend vermogen.
Direct rendement voor jou
Je ontwikkelt tijdens Leading with Questions Teamdialoog de bewustwording en vaardigheden hoe jij nu in het gesprek zit en hoe dat op een ander overkomt. Word je gehoord en gezien? Wordt de wijsheid uit het team gehaald? Voeren wij het echte gesprek met elkaar?
De ontwikkeling die deelnemers zeggen door te maken is:
Ik hoor mij nu zelf een gesloten vraag of een vraag met een mening stellen. Ik besef nu dat ik een van de personen ben die meteen in de actiestand spring en vergeet de wijsheid bij de anderen naar boven te halen. Ik besef nu dat ik nog niet met mijn vraag bij het antwoord van de ander blijf omdat ik in mijn hoofd nog volop bezig ben met het formuleren van een open vraag. Ik begin nu anderen uit te nodigen om er een open vraag van te maken. Ik ben mezelf nu aan het corrigeren om van een gesloten vraag een open vraag te maken. Ik besef nu dat ik besluiten neem op basis van aannames.
Daarna geven deelnemers aan dat ze open diagnostische vragen stellen en zijn gaan doorvragen op het antwoord van de ander. Dat ze checkvragen zijn gaan gebruiken om zeker te zijn dat ze de ander goed hebben begrepen en de ander te laten weten dat ze de ander echt horen. Dat ze geduldiger zijn door niet meteen in de actiestand te springen maar eerst te ontdekken en begrijpen alvorens te versnellen. Ook geven deelnemers aan dat hun vragen niet alleen meer in de bovenstroom maar ook in de onderstroom zijn en dat zij nu vragen stellen die ze eerst niet durfden te stellen. Dat ze in een gesprek convergerende en divergerende vragen zijn gaan stellen en dat een stilte niet eng meer is maar hen helpt. Dat de deelnemers aangeven dat ze minder het debat voeren over wiens argumenten de juiste zijn, maar meer de dialoog voeren om nieuwe informatie te verkrijgen voordat er een keuze wordt gemaakt. En dat tijdens het gesprek veel vaker echte binding met de ander ontstaat.
Wat anderen zeggen
“Ik heb geleerd om uit de drukte te stappen, goed te luisteren en rustig mijn vragen te formuleren.”
Deelnemer
From an evaluation form from an LWQ participant
“Ik heb geleerd om mijn oordeel uit te stellen en ervaren dat mijn gestapelde vragen ertoe leiden dat mensen alleen mijn laatste vraag beantwoorden.”
Deelnemer
From an evaluation form from an LWQ participant
“Ik heb geleerd om echt te luisteren en door te vragen op het antwoord. Kleine handigheidjes en verschillende type vragen helpen mij daarbij. De training is erg praktisch en spiegelend!”
Deelnemer
From an evaluation form from an LWQ participant